Branding & paketering – ICA Liljeholmens Deli
ICA Liljeholmen är en del av Sveriges största livsmedelskedja ICA. Butiken har gjort sig känd som framåttänkare och trendsättare för andra butiker, en butik att besöka för att få inspiration. I deras delisektion finns en rad egna produkter som produceras/tillagas på plats i butiken eller är speciellt utvalda av butiken. För detta egna utbud önskades en egen visuell identitet.
Nyckelord i briefen: modernt, enkelhet, fräscht, maten i fokus, färg. Samt gå i linje med deras nya inredning för delin. Designen behövde dessutom vara kompatibel med butikens existerande etikettskrivare, eftersom de skrivs ut på plats i butiken.
Den nya brandingen består av logotyp, mönster, färgskala och etikettdesign. Logotypen bygger på L:et i Liljeholmen inbäddat i en känsla av “Bondens marknad”, växtlighet, naturliga råvaror. Eftersom den nya interiören i huvudsak är svart, adderades färg i logotypen och mönstret för att få det att sticka ut.
Art Direction & Grafisk formgivning: Josefin Öberg / Byrå: IDEI / Kund: ICA Liljeholmen