Visuell identitet

FÖR SAMISKA SPRÅKVECKAN GIELLAVAHKKU

Den samiska språkveckan är ett årligt återkommande internationellt evenemang med syfte att höja medvetenhet och synlighet för det samiska språket i Sápmi. Uppdraget omfattade att ta fram en visuell identitet, samt trycksaker och marknadsmaterial.

Uppdrag: Design av logotyp och visuell identitet. Den största utmaningen låg i att logotypen inte bara skulle innehålla ett namn, utan nio olika namn/språkversioner. Val av typsnitt behövde dessutom kunna hantera de olika bokstäver/tecken som används i samtliga språkversioner.

Lösningen: Cirkeln och triangeln är vanligt förekommande former i den samiska kulturen. Använt i logotypen återspeglar det organiska former vi kan hitta i naturen och den samiska kulturen, men också en konstant rörelse/utveckling framåt, i form av spiralen. Färgskalan bygger i grunden på de samiska färgerna, men omformade till en gradient. De återspeglar också naturens spektrum av färger, såsom midnattssolen och årstidernas färgskiftningar.

Art Direction & grafisk formgivning: Josefin Öberg / Fotograf & projektledning: Carl-Johan Utsi /
Kund: Giellavahkku

AD/grafisk form: Josefin Öberg
Foto: Carl-Johan Utsi

Föregående
Föregående

Artwork & formgivning – Bobbi Lo produktion

Nästa
Nästa

Logofolio