Webbtexter / Place Branding
– GODISFABRIKEN, GÄVLES NYA STADSDEL
“På Godisfabriken blandas söta dofter från platsens historia med salta vindar från havet. Boende och besökare möts på torget för en afterwork i bästa kvällssol. Och vid kajpromenaden samsas joggare med picknicksällskap som njuter av utsikten”.
Godisfabriken är Gävles nya spännande stadsdel i det historiska industriområdet norra Brynäs. Där Läkerol och Ahlgrens bilar en gång startade sin godisresa, formas nu en ny levande mötesplats – för både boende och besökare. Området lockar med spännande arkitektur, grönskande fasader och takodlingar, kajpromenad vid havet, myllrande gränder och ett levande torg med saluhall, butiker och uteserveringar i kvällssol.
För att marknadsföra området togs det i ett tidigt skede fram en webbsida. Därefter fick byrån Property Passion i uppdrag att skapa en grafisk profil och kommunikationsplan för att strategiskt bygga platsens varumärke och attrahera såväl köpare och hyresgäster som besökare. Jag fick vidare uppdraget om att skriva nya texter till webben, samt ge förslag på grundläggande strukturändringar på webbsidan.
Fokus lades på rubriksättning och texter på huvudsidorna och att skapa en lockande och lättnavigerad sida. Texterna skulle förena platsens historia med framtidens ambition om en mötesplats och ett bostadskvarter som andas hållbarhet, innovation, havsluft och gemenskap.
“Bo på Pastillplatsen, Karamellgatan eller intill Ahlgrens torg och känn doften av havsluft och nybakat bröd från bageriet. Här omges moderna och innovativa lägenheter av historisk charm i grönskande kvarter.“
Copywriter: Josefin Öberg / Byrå: Property Passion / Kund: Godisfabriken & Gavlegårdarna