Varumärkestonalitet & webbtexter
– SUNDBYHOLM PLATSUTVECKLING
“Platsen motsvarar den där personen som är lätt att tycka om, en motpart som är både intressant och intresserad. Det är grunden för hur Sundbyholm pratar – och lyssnar.“
– Utdrag ur varumärkesidentiteten
Sundbyholm ligger en mil norr om Eskilstuna och har tidigare främst varit förknippad med sitt slott, som bland annat synts i “Bonde söker fru”. Men Sundbyholm har ett betydligt bredare erbjudande än så. Under kommande år väntas dessutom en enorm platsutveckling av orten, med tillbyggnad av bostadsområden och inflytt från regionen. Redan nu vill man därför att fler ska få upp ögonen för den natursköna Mälaridyllen.
Via Property Passion fick jag uppdraget att i ett tidigt skede av projektet sätta tonaliteten för platsvarumärket; Hur låter Sundbyholm? Hur pratar vi i extern kommunikation?
“Vårt språk är välkomnande, varmt, genuint och enkelt. Vi undviker gärna det klichéartat tillrättalagda, till förmån för det personliga och äkta. Texter andas stolthet, vi vill ju gärna dela med oss av Sundbyholm – en plats att både längta till och längta hem till.“
Därefter skrev jag samtliga texter till den nya webbsidan – med huvudsyfte att lyfta Sundbyholm, både som besöksmål året om och som bostadsort för potentiella inflyttande. Vi fokuserade på dess läge mellan bokskog, sjö och stad – en plats att tanka lugn i skog och skärgård, såväl som att fylla sina dagar med aktivitet i idylliska omgivningar. En annan viktig aspekt att lyfta var platsens historia som sträcker sig tillbaka ända till vikingatiden.
“Ta med helgpicknick och svampkorg till Sveriges nordligaste bokskog, följ i vikingarnas fotspår genom Sundbyholms naturreservat eller hitta din egna badvik i Mälarens örika skärgård.
– Utdrag från webbplatsen
Copywriter: Josefin Öberg / Byrå: Property Passion / Kund: Sundbyholm platsutveckling